Pendahuluan
PLBS ialah proses pentaksiran lisan yang
dilaksanakan semasa pengajaran dan pembelajaran didalam atau pun di luar bilik
darjah. Mata pelajaran yang terlibat dalam PLBS ialah Bahasa Melayu dan Bahasa
Inggeris Tahun 1 hingga Tahun 6 bagi sekolah rendah dan Tingkatan 1 hingga
Tingkatan 3 bagi sekolah menengah.
PLBS
bermatlamat untuk melahirkan murid yang terampil bertutur dalam pelbagai
situasi serta mempunyai kemahiran dan keyakinan diri untuk berkomunikasi dengan
berkesan.Apabila guru melaksanakan PLBS, guru dapat mengetahui tahap pencapaian
lisan murid yang sebenar. Perlaksanaan PLBS ini juga akan menghasilkan kesahan
dan kebolehpercayaan pentaksiran yang tinggi manakala nilai dan kualiti lisan
dapat dipertingkatkan selaras dengan hasrat dan objektif pendidikan sekolah
rendah dan sekolah menengah. Pentaksiran ini membolehkan penambahbaikan dan
pemulihan dilakukan secara berterusan untuk meningkatkan penguasaan pelajar
dalam bertutur.
3.0 Pelaksanaan
PLBS di sekolah
Aspek yang akan ditaksir
dalam PLBS di sekolah berdasarkan empat konstruk, seperti kosa kata dan
tatabahasa, sebutan, intonasi dan nada, fasih dan bermakna serta bertatasusila.
Guru-guru menjalankan pentaksiran lisan semasa pengajaran dan pembelajaran
dengan merujuk kepada pakej aktiviti
yang dicadangkan dan model pentaksiran dalam manual PLBS. Pakej aktiviti ini
ialah senarai aktiviti yang disusun
berdasarkan sukatan pelajaran dan huraian
sukatan pelajaran.
Terdapat
5 Model Pentaksiran PLBS iaitu, model individu, model individu -pendengar,
model individu – penggalak, model kumpulan (berpasangan), dan model
kumpulan.Pakej aktiviti yang dicadangkan selari dengan sukatan pelajaran dan
huraian sukatan pelajaran. Walaubagaimanapun, guru boleh membuat pengubahsuaian semasa
pengajaran dan pembelajaran.
Pentaksiran akan dijalankan secara berterusan
semasa pengajaran dan pembelajaran sehingga murid mencapai tahap kemahiran yang memuaskan. PLBS
juga boleh dijalankan diluar untuk pengajaran dan pembelajaran, contohnya
semasa perhimpunan sekolah serta aktiviti kokurikulum.
Penyataan
pencapaian murid dalam PLBS akan dilaporkan dalam buku rekod atau kad
pencapaian murid berdasarkan kriteria penskoran yang ditetapkan. PLBS tidak
akan menambah beban tugas guru kerana PLBS bukan suatu ujian. Perlaksanaan PLBS
akan membolehkan berlakunya proses penambahbaikan pembelajaran dan bahan
pentaksiran telah disediakan. Tambahan
pula, maklum balas daripada penilaian
akan membantu guru mengambil tindakan susulan untuk mengatasi kelemahan
pelajar serta meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran. PLBS tidak
menekankan perbandingan antara pelajar. Penilaian ini dapat mengesan perkembangan dan pencapaian
setiap pelajar dan tidak membuat perbandingan dengan pencapaian pelajar-pelajar
lain.
PLBS juga tidak menekankan
konsep lulus atau gagal. Ia lebih menekankan pembelajaran penguasaan di mana
walaupun kadar pembelajaran pelajar berbeza, semua pelajar akan mencapai
matlamat pada masa akhirnya. Setiap pelajar akan menguasai pembelajaran mengikut
tempoh masa masing-masing.
Kaedah-kaedah penilaian yang
dijalankan oleh guru adalah secara pemerhatian. Pemerhatian merupakan satu cara
yang membolehkan guru mengesan pencapaian, perlakuan, amalan, sikap dan minat
pelajar. Ia boleh dilakukan di dalam atau di luar bilik darjah. Pemerhatian
dilakukan oleh guru terhadap pelajar secara individu atau kumpulan dalam
pelaksanan aktiviti pengajaran – pembelajaran serta aktiviti ko-kurikulum.
Penilaian secara lisan salah
satu penilaian yang memerlukan guru berinteraksi dengan pelajar. Contoh-contoh
interaksi lisan adalah soal jawab, temubual dengan pelajar mengenai
pengetahuan, kemahiran, perlakuan, amalan dan sikap mereka.
Kemahiran lisan
mengandungi dua komponen iaitu kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur.
Kedua-dua komponen ini sama pentingnya dan seharusnya diberi penekanan yang
sama juga dalam pengajaran dan penilaian. Akan tetapi, secara praktis di bilik
darjah, aspek kemahiran mendengar kurang atau tidak diberikan tumpuan yang
sewajarnya berbanding dengan kemahiran bertutur.Para guru bahasa nampaknya
lebih menekankan kemahiran bertutur sahaja. Sepatutnya, kemahiran mendengar
diberikan tumpuan yang sama penting dengan kemahiran bertutur kerana ketika
menerima masej melalui lisan kita memerlukan kemahiran mendengar.
Kemahiran mendengar boleh
dinilai oleh guru secara individu atau kumpulan. Berikut tugasan yang bakal
dilaksanakan oleh guru termasuk memberi pilihan daripada majalah, cerita,
akhbar, syarahan dan sebagainya.Pilihan tidak diedarkan kepada murid disebabkan
aktiviti ini bukan kemahiran membaca.Murid hanya dikehendaki mendengar petikan
yang dibaca oleh guru dan kemudiannya menjawab soalan yang ditanyakan. Teknik
yang lain ialah ujian mendengar paragraf
dan ujian imlak. Paragraf yang dimaksudkan dalam teknik ini ialah
perenggan kecil. Dalam teknik ini paragraf pendek yang diperdengarkan, iaitu
dibacakan dengan nyaring oleh guru berasingan dari segi cerita, tema atau
isinya dan tidak berkaitan antara satu dengan yang lain. Ujian imlak pula, murid
dikehendaki mendengar dengan teliti, memahami apa yang didengar. Teknik ini
dianggap sesuai bagi peringkat sekolah rendah dan menengah.Pemeriksaan dan
pemarkahannya adalah secara objektif, ketekalan pengukuran antara pemeriksa
adalah sangat tinggi.
Komponen kemahiran lisan yang
kedua ialah bertutur.Beberapa teknik yang biasa digunakan oleh guru-guru bagi
mengukur kemahiran bercakap atau bertutur dalam kalangan murid-murid.Antaranya
ialah berbual beradasarkan tajuk, dan berucap menurut tajuk atau tema. Ujian
perbualan boleh dijalankan dalam sebuah bilik berasingan yang bebas
daripada sebarang gangguan bunyi bising. Perbualan adalah berdasarkan tajuk
yang difikirkan sesuai dengan peringkat umur murid. Tujuan guru memberikan
sesuatu tajuk adalah untuk merangsang minda murid supaya boleh berfikir dan boleh bercakap atau berbual dalam Bahasa
Melayu dengan fasihdan lancar. Teknik yang mungkin sesuai dengan murid tahap
dua iaitu teknik berucap mengikut topik
atau tema. Seorang murid akan memilih satu topik daripada pilihan yang
diberikan dan diberikan masa selama satu
atau dua hari bagi menyediakan ucapan pendeknya berkaitn dengan topik yang dipilih. Teknik ini mempunyai risiko atau kemungkinan
kurang baik kerana seorang murid itu mungkin akan menghafal keseluruhan
ucapannya.
Setiap penilaian, aspek yang
ditaksikan seperti penggunaan kosa kata
dan tatabahasa dengan tepat dan betul mengikut konfeksi, sebutan,
intonasi dan nada, kefasihan dan bermakna serta bertatasusila.
3.1 Rekod
dan Pelaporan
Semua maklumat
daripada penilaian bilik darjah direkodkan untuk membantu guru merancang
pengajaran – pembelajaran membuat tindakan susulan dan pelaporan. Catatan
dibuat secara berterusan dalam buku rekod mengajar, catatan guru, buku latihan,
lembaran kerja, senarai semak, laporan kemajuan murid, fail pelajar dan
boring-borang lain. Pelaporan mengenai prestasi pelajar dibuat kepada ibu bapa,
pelajar dan guru. Pelaporan mengenai prestasi meliputi pencapaian pelajar dari segi pengetahuan, kemahiran, nilai dan
sikap. Pelaporan juga meliputi kekuatan dan kelemahan pelajar ketika
pelaksanaan pentaksiran lisan cadangan
mengatasi kelemahan pelajar dan mempertingkatkan lagi pembelajaran juga
dimasukkan dalam pelaporan. Pelaporan dibuat secara lisan dan bertulis dalam
bentuk penyataan dan gred.Perbandingan pencapaian dan kedudukan di antara
pelajar tidak diperlukan. Pelaporan secara umumnya memberi gambaran menyeluruh
tentang perkembangan pelajar dalam
penguasaan,
pencapaian, pengetahuan dan kemahiran, sikap dan amalan.
3.2 Tindakan
Susulan
Tindakan susulan
dijalankan berdasarkan segala maklumat yang diperolehi daripada penilaian.
Tindakan susulan harus dalam bentuk pengukuhan , pemulihan dan pengayaan.
Antara langkah-langkah yang dilaksanakan dalam tindakan susulan ialah guru
perlu mengubahsuai objektif pengajaran dan pembelajaran mengikut tahap
kebolehan pelajar. Untuk memperoleh maklumat tentang pencapaian pelajar,
guru-guru harus menilai semua peringkat
hasil pembelajaran iaitu pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis, sintesis
dan penilaian. Pelbagai alat penilaian akan membolehkan satu gambaran umum tentang pencapaian
pelajar.
Seterusnya, guru-guru boleh
mempelbagaikan teknik pengajaran supaya selaras dengan kebolehan pelajar.
Guru-guru juga boleh menggunakan sumber pengajaran – pembelajaran yang sesuai
dan menarik dan mengikut kebolehan dan
minat pelajar. Selain itu, guru perlu memberi bimbingan kepada pelajar secara
individu dan kumpulan. Melalui analisis
prestasi pelajar dan maklum balas kepada pelajar, guru harus mengambil tindakan yang sesuai
untuk menambahbaik proses pengajaran dan pembelajaran seperti yang ditunjukkan
dalam pencapaian hasil pembelajaran. Tindakan selanjutnya ialah guru harus
membuat pengubahsuaian setelah kelemahan yang dikesan. Antara pengubahsuaian
yang perlu diambil perhatian termasuklah strategi-strategi pengajaran, pengajaran yang sesuai untuk
menangani kekuatan dan kelemahan
mengenai pengetahuan dan kelemahan pelajar. Guru perlu menganalisis dan
menggunakan data pencapaian untuk
merancang pelajaran supaya memenuhi keperluan pengajaran individu atau
kumpulan pelajar.
Guru harus memilih dan mengubahsuai penilaian agar
selari dengan hasil
penilaian terperinci
dan standard prestasi yang diharapkan kepada pelajar. Dengan itu, pelajar akan
lebih sedar tentang hasil pembelajaran dan standard yang diharapkan
daripada mereka.
Sebagai guru kita harus membuat modifikasi terhadap pengajaran,
strategi dan
rancangan penilaian supaya dapat menambahbaik dan membawa perubahan kepada
pencapaian keseluruhan pelajar.
Penutup
Langkah-langkah
pengujian, pengukuran dan penilaian yang tepat dan berkesan dijalankan oleh
guru dalam bilik darjah merupakan dasar penting bagi pencapaian pengajaran dan
pembelajaran yang berkesan. Jesteru,
kecekapan guru dalam membangunkan instrument pengujian dan penilaian amat
penting malah sama pentingnya dengan penguasaan guru terhadap kurikulum yang
diajar bagi menjamin keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran
hasil daripada aktiviti pentaksiran,
pengujian dan penilaian yang baik juga bukan sahaja memberikan satu kejayaan
kepada guru malah kepada murid-murid
yang diajar. Oleh yang demikian,
guru-guru perlulah mengaplikasikan atau
mempraktikkan konsep-konsep ini dengan sebaiknya.di sekolah.
0 comments:
Post a Comment